
Jak założyć firmę sprzątającą?
Większości osób pracujących na pełen etat trudno pogodzić obowiązki zawodowe, rodzinne i hobby z doskonale utrzymanym domem. Coraz więcej Polaków szuka więc sprawdzonej firmy sprzątającej. Jeśli znajdujemy się po drugiej stronie i chcielibyśmy takie usługi świadczyć, zastanówmy się wspólnie, jak poprawnie założyć firmę sprzątającą.
Co jest niezbędne do prowadzenia firmy sprzątającej?
Chcąc założyć firmę sprzątającą, nie musimy wykazać się ani posiadaniem odpowiednich kwalifikacji, ani doświadczeniem. Nie potrzebna jest nam też koncesja, licencja czy współpraca ze specjalistami. Z tego względu ta forma działalności gospodarczej jest tak chętnie wybierana przez osoby prywatne, które nie mają wykształcenia w innej dziedzinie, choć nie jest to regułą. Wystarczą tak naprawdę chęci, dobry plan i determinacja.
Co do formy prowadzenia firmy sprzątającej, to możemy zdecydować się na jednoosobową działalność gospodarczą, ale dopuszczalna jest także spółka cywilna, spółka jawna i spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Jedynie spółka partnerska zastrzeżona jest dla przedstawicieli wolnych zawodów.
Od czego zacząć założenie firmy sprzątającej?
Decyzję o formie spółki lub prowadzeniu jednoosobowej działalności gospodarczej podejmujemy w pierwszej kolejności. Co czeka nas dalej? Następnym krokiem jest dokonanie zgłoszenia w formularzu CEIDG-1 oraz złożenie go w Urzędzie miasta lub gminy. Możemy zrobić to tradycyjnie, zanosząc wydrukowany dokument do danej placówki lub skorzystać z wersji elektronicznej, wykorzystując przy tym bezpieczny podpis kwalifikowany. Trzecią opcją jest wysłanie elektronicznego formularza przez profil zaufany ePUAP, ale wtedy musimy pofatygować się jeszcze do urzędu, by potwierdzić swoją tożsamość.
Przyjęcie wniosku oznacza wpis do centralnej ewidencji działalności gospodarczej, lecz nie jest to równoznaczne z nadaniem numeru NIP czy REGON.
Numer PKD dla firmy sprzątającej to 81.21.Z – niespecjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych.
Usługi sprzątania. Jaka forma opodatkowania będzie najkorzystniejsza?
Składając wspomniany wyżej wniosek CEIDG-1, powinniśmy wybrać także formę opodatkowania. Aby podjąć mądrą decyzję, musimy jednak najpierw zastanowić się, jakiego dochodu możemy się spodziewać i jakie będą koszty prowadzenia działalności gospodarczej.
Dla tych, którzy osiągają dochód poniżej 85 258 zł, najkorzystniejsza będzie tzw. skala podatkowa, która w tym wypadku wyniesie 17%. Jednak po przekroczeniu tej kwoty, podatnicy wskakują od razu na stawkę 32% w stosunku do nadwyżki. System ten ma wiele zalet, takich jak możliwość skorzystania z kwoty wolnej od podatku, licznych ulg podatkowych i wspólnego rozliczenia z małżonkiem.
W branży usług sprzątających zdarzają się także firmy, które mogą liczyć na większy zarobek. Dla osób spodziewających się dochodu co najmniej 100 000 złotych najlepszą opcją będzie z pewnością podatek liniowy. Jego stawka pozostaje bowiem taka sama (19%) bez względu na wysokość obrotu. Niestety, nie mamy tu dodatkowych przywilejów.
Czasami podjęte przez nas usługi sprzątające nie wiążą się z wysokimi kosztami uzyskania przychodu. W takim wypadku warto zastanowić się nad ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Świadczenie usług sprzątających, a ZUS
Pamiętać należy, że po złożeniu wniosku CEIDG-1 i VAT-R w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych, powinniśmy złożyć formularz ZUS ZUA (zgłoszenie do ubezpieczeń). Jeżeli robimy to po raz pierwszy lub po upływie co najmniej 60 miesięcy od zawieszenia bądź zakończenia innej działalności gospodarczej, to możemy skorzystać z tzw. ulgi na start.
Przeczytaj też: Poszukiwanie dobrej pracy w Łodzi | Architekt budowlany – co warto wiedzieć?
Jak zarządzać firmą sprzątającą?
W przypadku firmy jednoosobowej nie musimy martwić się o dobrostan naszych pracowników oraz zarządzanie. Jednak firmy sprzątające mające kilkuosobowy skład, powinny:
- przeszkolić personel sprzątający z zasad bezpieczeństwa obowiązujących w firmie,
- uwzględnić w biznesplanie ich wynagrodzenia,
- zapewnić dostęp do odzieży roboczej i odpowiednich warunków pracy.
By wszystko funkcjonowało sprawnie, nie zawsze będzie konieczne posiadanie biura, ale już aktywne pozyskiwanie klientów jak najbardziej. Zatem (w zależności od rodzaju oferowanych usług), wspomnianym pozyskiwaniem klientów należy zająć się jeszcze zanim nasza firma sprzątająca zacznie działać. Skrupulatna analiza rynku i mądry biznesplan pozwoli nam celować w potrzeby osób lub firm znajdujących się w naszej okolicy. Następnie możemy dotrzeć do nich z reklamą w mediach społecznościowych czy poprzez ogłoszenia wywieszane na klatkach i słupach ogłoszeniowych.